Bye bye Maleisië!

22 juli 2022 - Kuala Lumpur, Maleisië

Na alweer een laat en uitgebreid ontbijt trekken we voor een laatste keer de stad in. We beklagen ons al snel dat we stappen naar Chinatown, het verkeer is chaotisch en het is opnieuw drukkend heet. Gelukkig is het niet ver en voor we het goed en wel beseffen zitten we te midden van een feest bij een kleine tempel. Het is er druk, er wordt gebeden en de offers worden aan de lopende band binnen gedragen, tot gebraden volledige varkens toe. Er zijn ook vuren, waarin mooi gekleurde papieren worden verbrand. Waarom dat wordt gedaan weten we niet, maar we krijgen spontaan een beetje uitleg van een vriendelijke man. Hij legt uit dat dit het jaarlijks feest van de god van deze tempel. Het verbranden wordt gedaan om rijkdom, geluk en gezondheid af te dwingen. Als we willen mogen we mee eten, maar we hebben nog geen honger na het stevige ontbijt van deze ochtend.

We gaan verder naar Petaling Street. Chineser kan het niet, en toeristischer ook niet. We passeren het ene kraampje met namaakspullen na het andere, voetbaltruitjes (zelfs dat van de Rode Duivels), sneakers, horloges, … We worden telkens aangesproken maar enkel een voetbaltruitje voor Louis verandert voor 20 ringit (minder dan €5) van eigenaar.

Het is ondertussen al ver na de middag en we nemen de metro terug naar het hotel. Snel worden de valiezen ingepakt en zo is er nog tijd om te zwemmen en te douchen voor we opgehaald worden door chauffeur Steven (populaire naam hier blijkbaar). We schrikken even wanneer de rit naar de luchthaven anderhalf uur duurt in plaats van de normale 45 minuten. Het is vrijdagavond, spitsuur, het lijkt of heel KL in file staat, en het dan breekt het hevigste onweer dat we ooit zagen uit… Het regent zo hard dat meerdere wagens aan de kant gaan staan op de autosnelweg en brommerrijders schuilen onder de bruggen. De autosnelweg lijkt bij momenten een rivier en bliksemflitsen verlichten de ondertussen donkere hemel. Even vrezen we voor/kijken we uit naar een dag extra vakantie omdat we onze vlucht gaan missen maar de chauffeur rijdt rustig verder. Al bij al goed op tijd zijn we op de luchthaven, en even later stijgt het vliegtuig op en laten we Maleisië achter ons. Bye bye!