Borneo

4 juli 2022 - Kuching, Maleisië

Het plan was om rond 9u het vliegtuig naar Kuching in het zuiden van Borneo te nemen. Jammer genoeg krijgen we al in België bericht dat de vlucht pas om 13u vertrekt, en eens op de luchthaven komt daar nog een klein uur vertraging bij…   Daar gaat onze halve dag Kuching.

We hebben dus tijd om rustig te ontbijten, deze keer vinden we vrij snel roereieren en warme wafels en die gaan er vlot in. Na het ontbijt zijn we op een uurtje aan de luchthaven en eens ingechecked is het lang wachten geblazen voor we kunnen boarden.

We zijn de enige ‘internationale’ toeristen op de vlucht. Toerisme komt na Covid stilaan terug op gang maar is nog niet op het peil van voor de pandemie.

In Kuching blijkt dat één van de reistassen gescheurd is, voor we nog eens vliegen moeten we daar een oplossing voor vinden. Gelukkig is  de binnenste laag stof nog intact en liggen onze spullen niet verspreid over Kuala Lumpur Airport…

We logeren in een tot hotel verbouwde koloniale mansion van een Chinese zakenman, en ons appartement lijkt op een oud Engels internaat. Er zijn twee kleine tweepersoonskamertjes en een badkamer met 2 douche hokjes en 2 toilet hokjes. Maar er is ook een zwembad, en meer hebben we niet nodig bij deze temperaturen. We nemen een duik terwijl het begint te regenen.

‘s Avonds wandelen we langs de Sarawak rivier, en we eten bij een streetfood market waar de jongens pizza en hamburgers kunnen kiezen en wij voor een lokale maaltijd gaan. Perfecte combi en dus geen  gedoe over eten vanavond. Dat blijft toch een constante in onze reisverhalen…